Controlul infecțiilor asociate asistenței medicale în Centrul Medical Proclinic
Ca parte a sistemului național de sănătate și punând pe primul plan siguranța și sănătatea
pacientului, Centrul Medical Proclinic a conceput, își asumă și derulează intern proceduri
stricte de supraveghere, prevenire și control al infecțiilor asociate asistenței medicale, în
conformitate cu prevederile legislative elaborate de Ministerul Sănătății.
Dotări funcționale, acces controlat, circuite funcționale stricte, stație modernă de sterilizare,
teste rapide de sanitație, personal medical și auxiliar informat și responsabil, reguli și proceduri
dedicate, toate sunt în măsură să asigure un mediu spitalicesc sigur și curat, unde actul medical
se poate desfășura în cele mai bune condiții.
Ce sunt infecțiile asociate asistenței medicale?
Termenul de infecție nosocomială, utilizat în legislația anterioară și cunoscut publicului, a fost
înlocuit cu cel de „infecție asociată asistenței medicale” (IAAM) și este definit ca o infecție care
corespunde uneia dintre definițiile de caz, elaborate la nivel european, dacă:
– debutul simptomelor a fost în ziua 3 sau mai târziu (data internării = ziua 1) a spitalizării
actuale,
sau
– pacientul a fost supus unei intervenții chirurgicale în ziua 1 sau ziua 2 și prezintă
simptome de infecție la nivelul intervenției chirurgicale după ziua 3,
sau
– un dispozitiv a fost introdus pe cale invazivă în ziua 1 sau ziua 2 determinând o infecție
intraspitalicească după ziua 3 de spitalizare.
Rata infecţiilor asociate asistenţei medicale este un indicator al calităţii şi siguranţei pacientului.
Dezvoltarea sistemelor de supraveghere pentru monitorizarea ratei infecţiilor asociate asistenţei
medicale este esenţială, aceasta fiind metoda cea mai eficientă de a identifica riscurile şi deci de
a scădea rata infecţiilor într-o unitate sanitară.Scopul supravegherii este reducerea incidenţei
infecţiilor asociate asistenţei medicale şi a costului acestora.
Având în vedere implicațiile negative asupra sănătății, la nivel național și european, au fost
elaborate norme și proceduri în măsură să prevină, să controleze și să limiteze apariția și evoluția
IAAM.
Cum se desfășoară controlul infecțiilor asociate activității medicale la Proclinic?
Centrul Medical Multidisciplinar Proclinic va pune la dispozitie o echipa complexă de
specialiști, structura moderna și dotări speciale Personalul nostru e atent instruit in respectarea
protocoalelor interne astfel incat actul medical sa fie îndeplinit în mod profesionist, în siguranță
și cu responsabilitate .
Stație de sterilizare modernă
Stația de sterilizare a centrului medical este dotată cu aparatură ultramodernă și are circuite
funcționale conforme cu cele mai stricte norme europene. Spațiul include cameră de primire
instrumentar folosit, unitate de spălare dotată pentru instrumentar, cameră de sterilizare cu 1
autoclava, cameră depozitare material steril, dulap de predare material steril, dependințe pentru
personalul stației.
Ca circuite funcționale, există o separare completă între sectoarele de manevrare a materialului
„murdar”, „curat” şi „steril”, cu reguli de acces controlat în zona de sterilizare propriu-zisă și
în zona de depozitare a materialului steril. Pe lângă înregistrarea automată a ciclului de
sterilizare, se utilizează pentru autocontrolul sterilizării toate tipurile de teste prevăzute de
legislația în vigoare (Ord. M.S. 961/2016). Toate echipamentele din dotarea stației centrale de
sterilizare sunt verificate tehnic de personal autorizat.
Personalul stației de sterilizare este instruit corespunzător, are experiență îndelungată şi include
doar angajați permanenți.
Filtre de acces în spațiile clinicii și reguli stricte pentru vizitatori
În vederea accesului în spațiile de consult, vizitatorilor li se pune la dispoziție echipament de
protecție ( papuci de unică folosinţă) și își pot dezinfecta mâinile folosind antiseptic,
disponibil în toate filtrele de acces către cabinete. Nu este permis accesul în secție persoanelor
care prezintă semne evidente de afecțiuni potențial contagioase. Atunci când este cazul,
vizitatorii sunt rugați să poarte și mască de protecție.
Dotări complete în spațiile destinate personalului
La demisolul clădirii clinicii sunt amenajate spaţii cu destinaţia vestiar pentru personal, dotate cu
dulapuri individuale.
Încăperile amenajate pentru activitatea personalului de curăţenie sunt dotate cu chiuvetă pentru
igiena mâinilor, produse de curățenie specifice, cuvă inox pentru igienizarea găleţilor şi a
recipienţilor pentru soluţii, rafturi de depozitare materiale, mașini automate de spălat mopuri și
lavete.
Roluri și atribuții bine stabilite pentru toate categoriile de personal
Personalul de curăţenie are ca atribuţie efectuarea curăţeniei în toate spaţiile clinicii, colectarea şi
evacuarea deşeurilor provenite din activităţi medicale. Se utilizează codul de culori la efectuarea
curăţeniei, gălețile, lavetele și alte accesorii fiind de culori diferite în funcție de destinația
spațiilor în care sunt utilizate.
În concluzie, PROCLINIC acordă atenţie maximă regulilor de acces si consultarii pacientilor ,
stabilind un circuit securizat al aparţinătorilor, materialelor din exterior sau materialelor cu
circuit intern destinate sterilizării şi dezinfecţiei. Pentru siguranţa pacientului, sistemul
implementat în centrul medical este supravegheat cu atenţie şi presupune respectarea tuturor
regulilor şi evitarea infecţiilor asociate asistenței medicale.